میوه پرتقال
فکری زیبا
Beautiful Mind

پرتقال سرشار از ویتامین ث است. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگ‌های سبز و گل‌های سفید پوست پرتقال نارنجی رنگ، کمی ناصاف و میوه آن بسته به انواع مختلف شیرین و ترش، زرد رنگ و یا قرمز می‌باشد. پرتقال یکی از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می کرده‌است و در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده‌است. در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نوع پرتقال در آمریکا کشت می‌شود. پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده‌است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده‌است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافت.

پرتقال یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C می‌باشد. البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و گرمای زیاد از بین می‌رود. اسانسی که از گلهای پرتقال گرفته می‌شود بنام روغن نرولی( (Neroli Oil معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از آن استفاده می‌شود.

انواع پرتفال:

1- پرتقال خونی یا پرتقال توسرخ، یکی از گونه‌های پرتقال است که بخش گوشتی آن به رنگ خون است. این گونه معمولاً از پرتقال‌های معمولی کوچکتر است. قرمز بودن رنگ این پرتقال به دلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها است، ولی در مرکبات نادر است. پوست این پرتقال معمولاً سفت‌تر از انواع دیگر است و بر روی پوست انواعی از این پرتقال رنگ تیره‌ای وجود دارد. چهار رقم معروف آن به نام هاي : مورو ، گراس سانگوئي ، سانگونلا و تاراكو مي باشد .

2- ماندارین: پرتقل ماندارین بسیار شیرین تر از انواع مرکبات است ولی عطر و طعم آن از نوعی به نوع دیگر متفاوت است،از بسیار شیرین تا تقریبا تند و ترس مزه. پرتقال ماندارین توسط پوست آن که از روشن و نارنجی رنگ است و به راحتی جدا می شود و گوشت پر از آب و شیرین اش مشخص شود.  

3- بیروتی

4- تامسون: از دسته پرتقال هاي نافدار و از ارقام پرتقال واشنگتن ناول است . درختان آن پا كوتاه ، پر محصول و داراي ماندگاري بالا در انبار هستند . تامسون جزو ارقام خيلي زودرس است . داراي ميوه هاي درشت به وزن حدود 200 تا 500 گرم و داراي پوست كلفتي است .

5- والنسیا: منشا اين پرتقال اسپانيا مي باشد . از ارقام پرمحصول ، دير رس و همه سال آور است .روي درختان رقم والنسيا به ويژه در ماه هاي اسفند تا خرداد دو محصول وجود دارد كه هم محصول سال قبل و هم ميوه تازه تشكيل شده فصل جاري است پرتقال والنسيا طي دوران زمستان با تقليل دماي هوا به رنگ زرد گرايش مي يابد و مجددا در خرداد از زردي به سبزي مي گرايد . ميوه هاي اين رقم خاصيت نگهداري بسيار خوبي هم روي درخت و هم در انبار دارند . اندازه ميوه والنسيا ، گرد تخم مرغي، كم بذر و داراي سطحي صاف هستند . ميزان محصول از 40 تا 60 تن در هكتار متغير است. اين پرتقال بسيار آب دار بوده و اسيد كمي داشته و بوي مطبوعي دارد .

بیشترین تولید کنندگان پرتقال در جهان بنابر آمار سازمان غذا و کساورزی ملل متحد(فائو)

1-  برزیل

2-  ایالات متحده آمریکا

3-  هند

4-  مکزیک

5-  چین

6-  اسپانیا

7-  ایتالیا

8-  ایران

9-  مصر

10- پاکستان

ارزش خوراکی پرتقال ( از پایگاه اطلاعاتی مواد غذایی آمریکا )

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم

انرژی

۱۹۲ کیلوژول (۴۶ کیلوکالری)

کربوهیدرات ها

۱۱٫۷۵ g

قندها

۹٫۳۵ g

چربی

۰٫۱۲ g

پروتئین

۰٫۹۴ g

آب

۸۶٫۷۵ g

ویتامین آ معادل

۱۱ میکروگرم (۱٪)

تیامین (ویتامین B1)

۰٫۱۰۰ میلی‌گرم (۸٪)

ریبوفلاوین (ویتامین B2)

۰٫۰۴۰ میلی‌گرم (۳٪)

نیاسین (ویتامین B3)

۰٫۴۰۰ میلی‌گرم (۳٪)

ویتامین B5

۰٫۲۵۰ میلی‌گرم (۵٪)

ویتامین B6

۰٫۰۵۱ میلی‌گرم (۴٪)

اسید فولیک (ویتامین B9)

۳۰ میکروگرم (۸٪)

ویتامین C

۵۳٫۲ میلی‌گرم (۸۹٪)

ویتامین E

۰٫۱۸ میلی‌گرم (۱٪)

کلسیم

۴۰ میلی‌گرم (۴٪)

آهن

۰٫۱۰ میلی‌گرم (۱٪)

منیزیوم

۱۰ میلی‌گرم (۳٪)

فسفر

۱۴ میلی‌گرم (۲٪)

پتاسیم

۱۸۱ میلی‌گرم (۴٪)

روی

۰٫۰۷ میلی‌گرم (۱٪)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





جمعه 19 دی 1393برچسب:, :: 16:36 :: نويسنده : قهار متولی طاهر

درباره وبلاگ

«محبت را به دل دادن صفای سینه می خواهد/به یاد یک دگر بودن دل بی کینه می خواهد»
پيوندها
خرید اینترنتی عینک آفتابی ریبن">خرید اینترنتی عینک آفتابی ریبن

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فکری زیبا و آدرس hosseinmot57.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 122
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 147
بازدید ماه : 942
بازدید کل : 96086
تعداد مطالب : 335
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1



دریافت كد ساعت
داستان روزانه

كد موسيقي براي وبلاگ